test
3 jul 2013

Website kleuren kiezen

Website kleuren kiezen

Het zoeken van de beste website kleuren kan een lastig proces zijn. Echter is het zoeken van de juiste website kleur eenvoudiger dan u denkt, mits u maar enkele richtlijnen aanhoudt.

Aan de hand van dit artikel willen wij u ondersteunen met het kiezen van de juiste website kleuren. U wordt geïnformeerd over de betekenis van website kleuren, over de associatie van website kleuren en wij geven u een voorbeeld over hoe u deze website kleuren het beste kunt gebruiken.

Hoe vind ik de beste website kleuren?

Wij krijgen vaak de vraag ‘Welke kleuren passen het beste bij mijn website?’ Om deze vraag te beantwoorden, hebben wij dit artikel gepubliceerd.

De betekenis van een website kleur

Kleuren hebben een betekenis. Website kleuren geven een gevoel aan de gebruiker. U wilt natuurlijk dat dit gevoel zo goed mogelijk bij uw dienstverlening in de buurt komt. Wanneer u weet welke producten / diensten u wilt aanbieden, kunt u er ook achter komen wat voor gevoel u wilt uitstralen.

Het gevoel van een website kleur

Onderstaand hebben wij een tabel met veel gebruikte website kleuren en de associatie per website kleur toegevoegd.

Kleur Associatie
Blauw Waarheid, vertrouwen, status, beveiliging en macht
Bruin Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid
Geel Energie, vreugde, geestkracht en luchtigheid
Grijs Saai, verveeld, grauw en massa
Groen Gezondheid, vruchtbaar, vrede en natuur
Oranje Vriendelijk, feest, leuk, blij en overvloed
Paars Rijkdom, creatief, royaal en verfijning
Rood Liefde, agressie, honger, pas op en warmte
Violet Wijsheid, spiritualiteit, succes en bescherming
Roze Liefde, humor, vriendschap en trouw
Wit Licht en zuiverheid
Zwart Dood, duisternis, einde, elegantie en wraak

Juiste website kleuren kiezen

Website kleurenWanneer u bijvoorbeeld als hypotheekverstrekker uw diensten wilt aanbieden, is het belangrijk dat uw bezoeker vertrouwen bij uw website krijgt. U wilt zakelijk, maar vooral ook vriendelijk overkomen. U wilt dat uw bezoeker denkt dat u de waarheid spreekt.

U bent een bedrijf met een goede status en heeft bepaalde macht op de situatie. Om deze reden zie je dat veel banken en hypotheekverstrekkers vaak de kleur blauw in haar communicatie gebruiken. De website kleur blauw heeft namelijk als associatie waarheid, status en macht.

Steun kleur voor uw website

Bepaalde onderdelen op uw website moeten meer opvallen. U wilt het klikgedrag van uw bezoeker beïnvloeden. Dit kunt u doen door een steunkleur te gebruiken voor de call to action (belangrijke knop die leidt tot conversie). Maar pas op! Ook de call to action maakt deel uit van uw uitstraling.

De website kleur voor call to actions

Rood staat bijvoorbeeld voor liefde, passie en vlammen. Deze website kleur past niet bij de hypotheekverstrekker uit bovenstaand voorbeeld. Ook betekend de rode website kleur in het verkeer pas op en u mag hier niet. Sommige bezoekers hebben daarom deze associatie. Beter zal zijn oranje of groen als website kleur voor de call to action te gebruiken. De oranje website kleur staat voor feest en overvloed, het geen dat volgt na het verkrijgen van een hypotheek.

Samenstelling van website kleuren

Website kleuren hebben altijd een RGB kleuren samenstelling. RGB staat voor rood, groen en blauw. Dit zijn de kleuren waarmee een beeldscherm aan de hand van kleine puntjes licht uitstralen. Door deze kleuren met elkaar te mengen, kunnen alle kleuren gecreëerd worden.

HTML website kleuren

Wanneer de juiste RGB kleuren zijn gevonden, moeten deze kleuren omgezet worden naar HTML kleuren. Websites lezen kleuren namelijk aan de hand van HTML. Van een RGB website kleur, kan eenvoudig een HTML kleur achterhaald worden. Dit kan met een fotobewerkingsprogramma, maar ook met verschillende tools die op het internet te vinden zijn.

Ook interessant:
Direct persoonlijk advies? Bel: 030 760 30 30
Top