13
jun
2017

Social media voor bedrijven

Hoe zetten bedrijven social media in? Tot nu toe zijn er een tal van strategieën ontwikkelt om de gebruikers van social media voor bedrijven te categoriseren. In deze blog gaan we het hebben over het meest gebruikte model het `Social Technographics Profile´. Oftewel Technographics ladder, afkomstig van onderzoeksbureau Forrester Research.

veilig wachtwoord gebruiken

Dit model deelt gebruikers en bedrijven in één van de zeven treden van de ladder aan de hand van hun social media activiteiten. Hoe hoger een organisatie of gebruikersgroep zich bevindt in de ladder, hoe meer kracht deze uitoefent vanuit social media voor bedrijven. In de lagere rangen bevinden zich de gebruikers met `lagere volwassenheidsfase´, zoals net begonnen of inactieve gebruikers.

We zullen kort de treden van de ladder toelichten voor bedrijven.

Social media voor bedrijven ladder

Op welke ladder staat uw bedrijf?

Blog social media

Social media creators

Meest actieve gebruikers op social media

De creators zijn de meest actieve gebruikers op social media, met als doel content maken. Hierbij te denken aan blogs schrijven, websites maken, video's, audio en/of andere soorten berichten delen. Gedeelde berichten van deze gebruikers hebben een grote kijkdichthied.

Social media conversationalists

Conversationalists lijken heel erg op de creators

Deze conversationalists lijken heel erg op de creators, alleen is het doel van conversationalists dialoog faciliteren en mening geven via social media. Dit doen ze door continue status updates. Dit is hun manier om de conversatie met klanten aan te gaan.

Social media critics

De tegenpolen van conversationalists

De critics zijn de tegenpolen van conversationalists. Deze groep plaatst actief reacties via social media op de content van anderen. Dit doen zij door reacties te plaatsen op blogs, zijn actief op fora of passen artikelen op Wikipedia aan.

Social media collectors

Verzamelen vooral informatie van anderen

De collectors lijken een achterliggende groep te zijn vergeleken met andere gebruikers, maar deze zijn niet te onderschatten. Bij collectors gaat het vooral om verzamelen van informatie van anderen door RSS feeds en tags te plaatsen op social media. Deze maken hun voorkeur duidelijk zonder direct inhoudelijk te reageren. Op deze manier spelen ze in op de wensen en behoeften van hun volgers via social media voor bedrijven.

Social media joiners

Hebben niet veel invloed op publiek

De joiners zijn wel actief op social media maar hebben niet veel invloed op publiek. Net zoals de collectors nemen zij informatie tot zich, maar wel in mindere mate. Kortom de joiners loggen in, beantwoorden berichten, bekijken verzoeken, lezen een paar blogs en loggen weer uit.

Social media spectators

Het meest voorkomende gebruikerstype

De spectators zijn de meest voorkomende gebruikerstypen. Deze nemen informatie tot zich, maar doen er voor de rest niks meer mee. Buiten eigen kenninsvergaring hebben zij geen behoeften aan deze social meda voor bedrijven informatie.

Social media Inactives

Hebben een account maar doen niks

De inactives spreekt voor zich. Deze gebruikers hebben ooit een account aangemaakt maar doen er voor de rest helemaal niks meer mee. Inloggen, reacties plaatsen, berichten plaatsen doen zij nooit of zelden. De populatie zonder social media voor bedrijven profiel wordt in dit model buiten beschouwing gelaten.

Ook interessant:
  • Webdesign trends 2016 Webdesign trends 2016 Responsive webdesign was in 2015 al booming. De webdesign trends 2016 blijven gefocust op optimale functionaliteit; ook bij kleine smartphone en tablet s..
  • Goedgevonden website Goedgevonden website Hoe kan ik mijn website optimaliseren? Er kunnen altijd aanpassingen gedaan worden voor een goedgevonden website. Hoe dan? Door websi..
  • Scrum stories schrijven Scrum stories schrijven Een user story bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de story, deze bestaat uit één zin. In het tweede deel kan een extra omschrijving..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. Social media
    5. Social media voor bedrijven
    Persoonlijk advies? 030 760 30 30
    Top