5
jun
2018

Voordelen- en nadelen online chat op website

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan contact met bedrijven. Ze willen graag dat dit zo soepel mogelijk gebeurd. Het is de taak van het bedrijf ervoor te zorgen dat zij aan deze behoefte voldoen. Wanneer uw bedrijf hier niet aan voldoet loopt u het risico dat bezoekers overstappen naar concurrenten.

Er zijn veel manieren om in contact te komen met de bezoekers van uw website. Naast persoonlijke afspraken, e-mail, telefonisch contact en sociale media, is er een online chat op websites. Deze chatfunctie werkt hetzelfde als WhatsApp. Als een klant iets in de chat zet, krijgt u hier een melding van en opent er een gesprek. De voordelen online chat en nadelen online chat? Die hebben wij voor u op een rijtje gezet.

Voordelen online chat:

Uiteindelijk zijn de voordelen online chat vanuit twee perspectieven te bekijken. Er zijn voordelen voor u als bedrijf en er zijn voordelen voor de bezoekers. U wilt iedere bezoeker toch een zo soepel mogelijke ervaring met uw website bieden? Dit zijn de voordelen online chat:

  • Direct antwoord
  • Een andere kijk
  • Bespaard tijd

1. Direct antwoord

Concurrent stap voor

Door een online chat op website op de juiste manier in te zetten zorgt u ervoor dat u uw concurrenten een stap voor bent. Als uw bezoeker bepaalde informatie niet kan vinden is de kans groot dat deze bezoeker snel weer vertrekt. Door direct antwoord te geven op de vragen van bezoekers houdt u deze vast. Dit vergroot de kans dat hij overgaat tot actie.

Uw bedrijf levert betere service omdat bezoekers (potentiële klanten) meteen geholpen worden. Door een betere service zorgt u ervoor dat bezoekers een betere ervaring krijgen. Hierdoor hoort deze dus zeker tussen de voordelen online chat.

2. Een andere kijk

Goed geoptimaliseerd?

Wanneer een bezoeker ergens tegenaan loopt op uw website, is uw website mogelijk niet goed geoptimaliseerd. Door een chatgeschiedenis bij te houden kunt u op een efficiënte manier waardevolle informatie verzamelen over uw website. Als u merkt dat er meerdere vragen zijn naar bepaalde informatie kunt u deze informatie verduidelijken of toevoegen.

Eén van de voordelen online chat is dat u inzicht krijgt in het perspectief van de bezoeker over uw website. Het gaat er uiteindelijk om of bezoekers de informatie kunnen vinden die zij nodig hebben en gemakkelijk kunnen navigeren door uw website. Aan de hand van de vragen die u gesteld krijgt, kunt u de website gebruiksvriendelijker maken voor uw bezoekers.

3. Bespaard tijd

Bezoekers direct geholpen

Omdat er meteen antwoord op de vraag van de bezoeker komt, is de klant sneller geholpen. Dit proces gaat veel sneller dan e-mails heen en weer sturen. Daarbij is een klant vaak niet meteen geholpen na één mailtje terug.

Daarnaast werkt het veel efficiënter dan een telefonisch gesprek omdat links en dergelijke gedeeld kunnen worden. Als een klant bijvoorbeeld bepaalde informatie niet kan vinden op uw site terwijl het er wel op staat, kunt u gemakkelijk de link sturen. Over de telefoon moet er dan een soort route aanwijzing gegeven worden om door de site te navigeren en op de juiste plek uit te komen. Kortom, het bespaart enorm veel tijd. Om deze reden behoort het tot één van de voordelen online chat.

Nadelen online chat:

Hier onder zijn drie nadelen online chat uitgewerkt. Het verschil met de voordelen is dat niet alle nadelen gelden voor de bezoeker. Deze gelden wel allemaal voor het bedrijf. De nadelen online chat zijn:

  • Aanwezigheid een must
  • Te schreeuwerig
  • Geen response

1. Aanwezig zijn is een must

Push notificatie op telefoon

Dit is een belangrijk punt in het lijstje nadelen online chat. Wanneer een klant een vraag stelt, moet deze direct beantwoord worden. Als er niemand binnen het bedrijf de chat beheerd, is de klant allang vertrokken voordat er antwoord gegeven kan worden. Continu beschikbaar zijn is dus erg belangrijk.

Dit betekent natuurlijk niet dat u 24/7 achter uw computer moet zitten om de chat in de gaten te houden. U kunt de chat activeren wanneer u dat wilt, bijvoorbeeld alleen tijdens kantooruren. Het is wel belangrijk dat u dit communiceert naar de bezoekers. Daarnaast kunt u een push notificatie op uw telefoon aanzetten tijdens bijvoorbeeld pauze uren. Dan krijgt u op uw telefoon een melding dat er een klant een vraag heeft gesteld. Zo bent u altijd op de hoogte wat er in de chat gebeurd.

2. Te schreeuwerig

Weer een pop-up?

Elke pop-up op uw website moet u goed overwegen. Een bezoeker zit niet te wachten op allerlei verschillende pop-ups voordat hij gebruik kan maken van de website. Dit kan bezoekers behoorlijk afschrikken en ervoor zorgen dat ze ergens anders naartoe gaan. Een chat komt dan ook vaak in de vorm van een pop-up.

Een oplossing hiervoor is een aparte pagina voor de live chat. Natuurlijk moeten er dan op andere pagina’s wel verwijzingen naar de chat staan. Een andere oplossing is de pop-up pas te laten verschijnen wanneer de bezoeker op een knop drukt.

3. Geen response

Vertraagt laadtijd

Belangrijk bij een online chat op website is documentatie. Houd bij hoe vaak er per week vragen komen, of er überhaupt vragen komen en leidt dit tot extra aankopen? Dit kan door middel van een programma. Het is dus met name interessant voor webshops.

De chat is wel weer een extra feature dat ingeladen moet worden op uw website. De laadtijd van uw website is belangrijk voor uw positie in Google. Een te lange laadtijd kan nadelige effecten hebben. Test voordat u aan een online chat op website begint of het de laadtijd niet teveel aantast.

Conclusie?

Het proberen waard!

Het hangt natuurlijk af of de voordelen online chat gelden voor uw bedrijf. Dit zal moeten blijken nadat u een online chat op website een tijdje heeft ingezet. Voor alle nadelen online chat zijn oplossing te bedenken. Door de vele voordelen online chat wordt deze op veel websites al ingezet.

Uiteraard moet er per situatie gekeken worden of een online chat op website rendabel is. Heeft u genoeg tijd om de chat te beheren? Tast het de laadtijd niet aan? Krijgt u voldoende vragen per week? Verhoogt het de verkoop van uw producten of diensten? Dit zijn allemaal vragen die u na een testperiode kunt beantwoorden. Zeker het proberen waard dus.

Maakt u al gebruik van een online chat op website? Wat vind u van de voordelen online chat en nadelen online chat? Laat ons uw bevindingen weten!

Ook interessant:
  • Gratis foto’s voor website Gratis foto’s voor website Kan dat? Ja, natuurlijk kan dat! Gratis foto’s voor uw website kunnen gedownload worden op stock photo websites die dergelijke foto’s gratis ..
  • 5 Tips voor een natuurlijk linkprofiel 5 Tips voor een natuurlijk linkprofiel Als je hoger in de zoekmachines wilt komen, is een natuurlijk linkprofiel een vereiste. Backlinks zijn een belangrijke factor voor een linkprofiel. Alle ..
  • 5 webdesign trends 2018 5 webdesign trends 2018 Voor webdesign trends 2018 blijft de nadruk op snelheid en optimalisatie. Door het groot gebruik op smartphones, zijn er echter wat nieuwe trends. De nad..
  • Sterren in Google krijgen zonder reviews Sterren in Google krijgen zonder reviews Iedereen wilt sterren in Google krijgen bij de resultaten van hun website. Deze sterren zorgen er namelijk voor dat men eerder op het resultaat klikt. Di..
  • Klaar voor de AVG en website tips Klaar voor de AVG en website tips Voor deze nieuwe wetgeving moeten persoonsgegevens (beter) beschermd worden. Die wet gaat op 25 mei in en heet Algemene Verordening Gegevensbescherming (..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. Webdesign
    5. Voordelen- en nadelen online ch..
    Persoonlijk advies? 030 760 30 30
    Top