Weer korte beschrijvingen in Google

Op 4 december 2017 hebben wij een artikel gepost over de beschrijvingen in Google. De zogenaamde meta-beschrijvingen zijn toen van 160 naar 320 karakters gegaan. Wat wij ons enigszins in het artikel af vroegen, is gebeurd. De zoekmachine heeft deze wijziging in meta-beschrijvingen teruggedraaid, maar toch niet helemaal. Wat Google precies heeft gedaan, leest u in dit artikel.

weer korte meta tags

Er worden nu wel weer korte beschrijvingen in Google getoond.

Verandering in lengte nodig?

Nadelen grote beschrijving

De meta-beschrijving was veranderd van lengte en wij vroegen ons af of dit de nieuwe standaard zou worden. Blijkbaar wordt het niet de nieuwe standaard. Google toont nu namelijk weer kortere bschrijvingen in de zoekresultaten. De verhoging in karakters was gedaan door Google omdat zij gebruikers meer keuze wilde bieden. Doordat de meta-beschrijving langer was geworden, kon een webmaster meer tekst kwijt en zijn pagina beter promoten in het resultaten overzicht van Google. Een nadeel aan een langere meta-beschrijving is dat wanneer een bezoeker een vraag in de zoekbalk zet, vaak het antwoord al te vinden was in de langere meta-beschrijving. Zo klikte bezoekers dus niet door naar de website.

Verschil in karakters

Update teruggedraaid?

SEO-specialisten merkten in mei 2018 weer een verschil in hoe lang de omschrijving in Google is. Is de lengte van de meta-beschrijving weer korter gemaakt? Het lijkt daar wel op. Op 14 mei heeft een Google werknemer dit ook bevestigd. De meta-beschrijvingen zijn weer kort geworden, maar niet zo kort als dat ze voor december waren. Een specifieke lengte geeft de Google werknemer niet. Hij zegt alleen dat de lengte dynamisch is. Wat hij hiermee bedoelt, is nog maar de vraag. In ieder geval is er wederom een update van de meta-beschrijving uitgerold waardoor er nu weer korte beschrijvingen in Google worden getoond.

Hoe nu verder?

Meta-beschrijving tips

Verschillende bronnen adviseerden door de verandering in december uw meta-beschrijving aan te passen naar 320 karakters. Er is geen reden tot paniek als u dit al heeft gedaan, nu de meta-beschrijving weer korter gemaakt is. Omdat Google momenteel erg impulsief is, kan het zomaar zijn dat de lengte weer wordt aangepast. Het is belangrijk om in de eerste 110-130 karakters uw belangrijkste boodschap te vermelden. Zo weet u zeker dat in ieder geval uw belangrijkste boodschap over komt en die niet afgekapt wordt door Google. Daarnaast bent u ervan verzekerd dat de omschrijving dan te lezen is voor smartphone gebruikers.

Google maakt ook automatisch meta-beschrijvingen. Een goed voorbeeld waarbij dit gebeurd is bij Wikipedia. Toch adviseren wij u om zelf een meta-beschrijving te maken. Door een goede beschrijving te maken wekt het interesse op en verbetert u de traffic naar uw website. De CTR wordt hoger en u krijgt dus meer bezoekers op uw pagina. Daarbij krijgt uw website een betere rang in de zoekmachines. Het is nog steeds de moeite waard om een goede meta-beschrijving te maken. Zelfs nu de lengte van de meta-beschrijving weer korter gemaakt is.

Enkele tips meta-beschrijving

Niet te veel informatie

Hoe moet u met de beschrijving omgaan nu de lengte van de meta-beschrijving teruggedraaid is? Analyseer eerst uw concurrenten. Wat zetten die precies in hun meta-beschrijving? Een aantal puntjes waar een goede meta-beschrijving aan voldoet:

  • Informatie die interesse wekt;
  • Niet te veel informatie waardoor het bezoek aan de site niet meer nodig is, omdat het antwoord al in de beschrijving staat;
  • ‘Call-to-action’ verwerkt in de beschrijving;
  • Belangrijke zoektermen die veel op de pagina te vinden zijn, zijn verwerkt in de beschrijving;
  • Schrijf uw belangrijkste boodschap in de eerste 110-130 karakters.

Wat vindt u van het constant veranderen van de meta-beschrijvingen? Een aantal maanden terug is het aantal karakters meer geworden en nu is deze aanpassing aan de meta-beschrijving teruggedraaid. Wij horen graag wat u van deze ontwikkelingen vindt!

Ook interessant:
  • Langere beschrijvingen in Google Langere beschrijvingen in Google Sinds kort kunnen webmasters langere beschrijvingen in Google plaatsen. Dit heeft Google gedaan om zoekers een goed beeld te geven van de landingspagina...
  • 5 Tips voor een natuurlijk linkprofiel 5 Tips voor een natuurlijk linkprofiel Als je hoger in de zoekmachines wilt komen, is een natuurlijk linkprofiel een vereiste. Backlinks zijn een belangrijke factor voor een linkprofiel. Alle ..
  • 5 webdesign trends 2018 5 webdesign trends 2018 Voor webdesign trends 2018 blijft de nadruk op snelheid en optimalisatie. Door het groot gebruik op smartphones, zijn er echter wat nieuwe trends. De nad..
  • Sterren in Google krijgen zonder reviews Sterren in Google krijgen zonder reviews Iedereen wilt sterren in Google krijgen bij de resultaten van hun website. Deze sterren zorgen er namelijk voor dat men eerder op het resultaat klikt. Di..
  • Click en collect inrichten Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
  • Mijn bedrijf online zetten tijdens lockdown Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
  • Hulp bij online zetten winkel Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
  • Webshop met zoekfilters laten maken Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..

Wil jij snel een professionele website laten maken in 14 dagen? Bekijk ons nieuwe aanpak.
StartPlatform
Nieuw!StartPlatform.com

  1. Website laten maken
  2. Over ons
  3. Blog
  4. SEO
  5. Weer korte beschrijvingen in Go..
Top