8
jun
2018

3 tips voor succesvolle e-mailmarketing campagne

E-mailmarketing wordt erg veel toegepast door grote bedrijven. Uw inbox wordt elke dag weer overspoelt met aanbevelingen en nieuwsbrieven. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw e-mailmarketing campagne succesvol wordt? Wij hebben een aantal aandachtspunten voor u op een rijtje gezet!

De drie tips voor een succesvolle e-mailmarketing campagne:

  • Gepersonaliseerde e-mailmarketing;
  • E-mail marketing met mobiele versies;
  • De strategie van de emailmarketing campagne.

1. Gepersonaliseerde e-mailmarketing..

..en timing is essentieel

Een goed begin van een succesvolle e-mailmarketing campagne is persoonlijke elementen in de e-mails verwerken. Bijvoorbeeld een persoonlijke aanhef en productaanbevelingen gebaseerd op eerdere aankopen. Iemand die zojuist sportschoenen heeft gekocht bijvoorbeeld sportaccessoires aanbevelen. Hier houdt de persoonlijkheid echter niet bij op.

Een succesvolle e-mailmarketing campagne wordt vaak aan de hand van standaard formats gedaan. Waarom zou je die formats niet per doelgroep personaliseren? Wanneer u bepaalde informatie heeft over uw bezoekers, kunt u ze segmenteren in bepaalde groepen. Zo kunt u bij vakantiegangers, omdat ze vakantie artikelen gekocht hebben, een tropische achtergrond verwerken.

Segmenteren kan natuurlijk ook op leeftijd. Hier gaat de timing een rol spelen. Wanneer verstuurd u een e-mail? E-mails worden namelijk niet de hele dag gelezen. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste e-mails ‘s ochtends (7:00 – 9:00) en ’s avonds (19:00 – 21:00) gelezen worden. Dit verschilt per leeftijd. Bij ouderen is het gedurende de dag redelijk constant met kleine pieken rond deze tijdstippen. Bij jongeren zijn deze pieken veel groter en worden er op andere tijdstippen amper e-mails gelezen.

Een Nederlander krijgt gemiddeld 86 e-mails per dag binnen. Bij Nederlanders boven de 35 is dit 100+ e-mails per dag. Om een succesvolle e-mailmarketing campagne op te zetten is het belangrijk op te vallen tussen andere e-mails en dus te personaliseren.

2. E-mail marketing met mobiele versie

Responsive geoptimalieerde e-mail template

Met mobiel tijdperk wordt hier niet de ‘met gemak verplaatsende’ definitie bedoeld. Nee, het tijdperk van smartphones is hier. Uit het Nationaal e-mail onderzoek is gebleken dat de smartphone het populairste apparaat is om e-mails op te lezen. In de jaren 2014 tot 2016 was de groei gestaag en leek zelfs vast te zitten. De smartphone werd toen afgeschreven. In 2017 was de groei fors ten opzichte van 2016 en was het voor 43% van de Nederlanders het belangrijkste device om e-mails op te lezen. Ook dit is weer een gemiddelde. Jongeren maken veel meer gebruik van smartphones, waar ouderen (55+) vaker de desktop gebruiken.

Dit betekend dat e-mails en websites aan bepaalde voorwaarde moeten voldoen. De e-mail moet goed te lezen zijn op de telefoon en de laadtijd moet kort zijn. Geoptimaliseerd voor mobiel dus. Vaak wordt er in een succesvolle e-mailmarketing campagne verwezen naar de website. Het is een belangrijke zaak om de websites ‘mobile proof’ te maken, snelle laadtijden met een goed en overzichtelijk design.

3. Strategie van de e-mail marketing campagne

Bent u er nog?

Er zijn verschillende strategieën te bedenken voor een succesvolle e-mailmarketing campagne. Laat uw creativiteit de vrije loop. Overdrijf alleen niet met het aantal mails, niemand zit te wachten op 10 mailtjes per dag. Het belangrijkst om te weten is wie uw doelgroep is en wat uw concurrenten doen. Hier kunt u uw campagne op aanpassen. Maar wanneer schrijft u uw bezoekers een e-mail? Enkele voorbeelden hiervoor:

  • Door in te schrijven voor de nieuwsbrief ontvangt uw bezoeker bij zijn/ haar eerste aankoop een korting. In de nieuwsbrief staan uw aanbiedingen;
  • Na aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, stuurt u productaanbevelingen met fiets gerelateerde artikelen;
  • Wanneer een potentiële klant de winkelmand gevuld heeft, zonder daadwerkelijk over te gaan op aankoop. Op dit moment kunt u een herinneringsmail sturen, omdat er nog producten in de winkelmand staan;
  • Een herinneringsmail sturen wanneer er al een tijdje geen aankopen zijn gedaan;
  • Tijdens verjaardagen of feestdagen een leuke e-mail sturen met een kleine korting als cadeau.

Dit zijn een aantal punten waarmee u uw e-mailmarketing omtovert tot een succesvolle campagne. Natuurlijk zijn er veel meer punten waar u rekening mee moet houden. Wilt u het Nationaal E-mail onderzoek zelf lezen, ga dan naar https://www.frankwatching.com/archive/2017/10/03/nationaal-e-mail-onderzoek-2017-93-nederlanders-ingeschreven-op-nieuwsbrieven/.

Maakt u al gebruik van deze punten of heeft u eventuele toevoegingen? Laat het ons weten!

Ook interessant:
  • E-mail berichten voor linkbuilding E-mail berichten voor linkbuilding Iedereen maakt gebruik van het medium e-mail. E-mail is een van de meest gebruikte communicatiemiddelen ter wereld. Zo wordt er ook gebruik gemaakt&..
  • Klaar voor de AVG en website tips Klaar voor de AVG en website tips Voor deze nieuwe wetgeving moeten persoonsgegevens (beter) beschermd worden. Die wet gaat op 25 mei in en heet Algemene Verordening Gegevensbescherming (..
  • Voordelen- en nadelen online chat op website Voordelen- en nadelen online chat op w.. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan contact met bedrijven. Ze willen graag dat dit zo soepel mogelijk gebeurd. Het is de taak van het bedrijf erv..
  • Weer korte beschrijvingen in Google Weer korte beschrijvingen in Google Op 4 december 2017 hebben wij een artikel gepost over de beschrijvingen in Google. De zogenaamde meta-beschrijvingen zijn toen van 160 naar 320 karakters..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. Internet
    5. 3 tips voor succesvolle e-mailm..
    Persoonlijk advies? 030 760 30 30
    Top