11
jun
2018

Social media strategie voor bedrijven

Een social media strategie is tegenwoordig een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Niet alleen vergroot het de zichtbaarheid van uw bedrijf, maar ook het bereik. Maakt u als bedrijf nog geen gebruik van een social media strategie? Of wilt u wel aan de slag met social media voor bedrijven, maar weet niet waar u moet beginnen? Hier staan een aantal social media tips om u op weg te helpen!

Social media strategie

Wie is mijn doelgroep?

Voordat u aan social media voor bedrijven gaat beginnen moet er een goed plan gemaakt worden. Dit plan wordt meestal toegevoegd in het marketingplan en moet serieus aangepakt worden. Stel concrete en meetbare doelen vast.  In een social media strategie geeft u antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom wil ik social media?
  • Wat is mijn doel?
  • Hoe ga ik om met reacties?
  • Wat is mijn budget?

Het is natuurlijk belangrijk op voorhand al te weten wie uw doelgroep is. Social media platforms verschillen in gebruikers. LinkedIn heeft bijvoorbeeld een heel ander doel dan Facebook. De manier van posten verschilt ook per platform. Daarbij kunt u zich afvragen of bepaalde platforms wel voor uw bedrijf nodig zijn. Misschien is uw doelgroep helemaal niet te vinden op LinkedIn. Analyseer dus eerst waar uw doelgroep actief is en begin dan met social media voor bedrijven.

Social Care

Negatief en positief

Social care is eigenlijk hetzelfde als webcare. Het besteden van aandacht aan online contact met consumenten. Door social care bewaakt u als het ware uw merk online. Dit is een erg belangrijk onderdeel van een social media strategie. Klanten willen graag contact met bedrijven. Door social media voor bedrijven te gebruiken, staat u erg dichtbij de klant. Er worden allerlei meningen gedeeld op social media en het is slim als bedrijf om hierop actief te reageren. Dit geldt voor zowel negatieve, als positieve posts.

Negatieve posts negeren is nooit slim. Door op tijd te reageren op een negatieve post en het zo snel mogelijk op te lossen, krijgt het niet veel aandacht. Wanneer u te lang wacht, wakkert u het vuur aan. Zorg dus dat u het vuur zo klein mogelijk houdt en blus het op tijd. Positieve post kunt u zelf ook op reageren, zo creëert u binding met uw doelgroep. Door professioneel om te gaan met social care, staat uw bedrijf in goed daglicht en verbetert u uw social media strategie.

Variatie in Content

Enkele tips

Voor uw doelgroep relevant blijven is een lastig karwei. Hier kan veel tijd in gaan zitten. Probeer variatie in content aan te brengen. Het is natuurlijk de bedoeling dat uw doelgroep geïnteresseerd is en stopt met scrollen bij uw post. Zorg dus dat uw post interesse opwekt en maak uw doelgroep nieuwsgierig.

Enkele voorbeelden van content:

  • Social media voor bedrijven is perfect om in contact te komen met uw doelgroep. Bent u uw creativiteit even kwijt of wilt u de mening van uw doelgroep pijlen? Post gerust een vraag of stelling aan uw doelgroep. Zo weet u meteen hoe uw doelgroep erover denkt;
  • Natuurlijk staat de klant centraal. Zorg er voor dat uw klanten in de spotlights staan. Heeft een klant bijvoorbeeld iets gepresteerd door uw product? Wees niet bang en deel zijn of haar verhaal. Hier moet uiteraard toestemming voor gevraagd worden;
  • Een goed concept op social media voor bedrijven: Tips & Tricks. Handige weetjes of tips waar uw doelgroep iets mee kan, met betrekking tot uw product. Denk hierbij aan lifehacks, instructies of stappenplannen. U bent immers expert over uw product;
  • Probeer uw volgers te inspireren met leuke quotes of ideeën. Wat kunnen mensen doen met jouw product of dienst?;
  • Geef een kijkje achter de schermen van uw organisatie. Dit is een gouden concept en vindt uw doelgroep erg interessant;
  • Acties, aanbiedingen en kortingen, uw doelgroep is er dol op. Bedenk creatieve acties en post deze. Wat veel bedrijven doen is een tegenprestatie vragen om te winnen. Door bijvoorbeeld te volgen, delen, liken en reageren maakt u kans op een leuke prijs. Of laat uw doelgroep een foto maken met uw product erop. De leukste foto wint en wordt gepost;
  • Teasers voor bepaalde deadlines of evenementen die u organiseert;
  • Branche gerelateerde berichten posten. Updates en nieuws over uw bedrijf en de branche.

Meer volgers

Meer traffic

U wilt er voor zorgen dat u zoveel mogelijk volgers krijgt. Zo heeft u een groter bereik. Dit geldt natuurlijk voor elk platform. Zorg er dus voor dat u doorverwijst naar uw andere kanalen en niet overal dezelfde berichten post. Als een klant op de hoogte wilt zijn, is het niet de bedoeling dat ze u alleen op Facebook hoeven te volgen. U wilt er voor zorgen dat ze op Twitter, Facebook, LinkedIn en wat u dan ook gebruikt volgen. Doe dit door acties uitsluitend op Twitter te doen en wissel dit af. Verwijs naar deze acties op uw andere kanalen.

Doordat u meer volgers krijgt op uw social media, krijgt u meer traffic op uw website. Natuurlijk heeft u op uw pagina overal linkjes naar uw eigen website. Deze links zijn dan weliswaar No follow links, maar zorgen wel voor clicks en dus meer traffic op uw eigen website. De hoeveelheid volgers is een belangrijk onderdeel in een social media strategie. Hoeveel mensen bereikt u nou eigenlijk? Groeit het aantal wel? Heeft het daadwerkelijk impact?

Snelle service

Vergroot uw naamsbekendheid

Social media voor bedrijven zorgt voor grotere naamsbekendheid. Het biedt u de mogelijkheid betere service te verlenen en het beïnvloeden van het koopgedrag van uw doelgroep. Social media is niet meer weg te denken uit de maatschappij en hierdoor een erg belangrijk onderdeel geworden voor organisaties. Met name voor starters is het een makkelijk platform om naamsbekendheid te genereren. Zorg er wel voor dat u actief bent, ook met social care. Als u niet regelmatig updates post, wat heeft het dan voor zin om u te volgen? hetzelfde geldt voor social care.

 

Heeft u nog geen social media strategie? Begin dan nu meteen aan de hand dit artikel over een social media strategie! Maakt u al gebruik van een social media strategie? Wat zijn uw bevindingen hierover en hoeveel volgers heeft u al? Laat het ons weten!

 

 

Ook interessant:
  • Sterren in Google krijgen zonder reviews Sterren in Google krijgen zonder reviews Iedereen wilt sterren in Google krijgen bij de resultaten van hun website. Deze sterren zorgen er namelijk voor dat men eerder op het resultaat klikt. Di..
  • Maak uw website AVG gereed Maak uw website AVG gereed Is mijn website AVG gereed? Voor een nieuwe wetgeving moeten persoonsgegevens (beter) beschermd worden. Deze bescherming moet aantoonbaar zijn. De w..
  • Voordelen- en nadelen online chat op website Voordelen- en nadelen online chat op w.. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan contact met bedrijven. Ze willen graag dat dit zo soepel mogelijk gebeurd. Het is de taak van het bedrijf erv..
  • Weer korte beschrijvingen in Google Weer korte beschrijvingen in Google Op 4 december 2017 hebben wij een artikel gepost over de beschrijvingen in Google. De zogenaamde meta-beschrijvingen zijn toen van 160 naar 320 karakters..
  • 3 tips voor succesvolle e-mailmarketing campagne 3 tips voor succesvolle e-mailmarketin.. E-mailmarketing wordt erg veel toegepast door grote bedrijven. Uw inbox wordt elke dag weer overspoelt met aanbevelingen en nieuwsbrieven. Maar hoe zorgt..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. Social media
    5. Social media strategie voor bed..
    Persoonlijk advies? 030 760 30 30
    Top