14
jan
2019

Veranderd voice search SEO?

Voice search is een groeiende markt. Grote partijen steken veel geld in deze markt. In een periode van ongeveer één jaar zijn er al verschillende soorten virtuele assistenten gemaakt. Er worden ongeveer 50 biljoen zoekopdrachten per maand gedaan met behulp van deze assistenten. Spraakgestuurd zoeken wordt steeds toegankelijker. Apple gaat het standaard in al hun devices stoppen. Dit stimuleert de groei enorm.

Veranderd voice search SEO?

Omdat er steeds meer door spraakgestuurd zoeken gezocht wordt in zoekmachines, heeft dit invloed op zoek gedrag. Veranderd voice search SEO? Hoe kunnen wij onze webpagina’s toch geoptimaliseerd houden? Waar moet u met uw SEO op letten? U vindt het hier.

Verandering voice search SEO…

…andere formulering van zoekopdrachten

Spraakgestuurd zoeken veranderd de zoekopdrachten die getypt worden drastisch. Zoekopdrachten via een toetsenbord worden kort en snel aan de hand van keywords geformuleerd. Zo is dit zelfs aangeleerd op scholen, om niet hele zinnen in de balk te zetten. Door voice search worden er hele specifieke vragen gesteld aan de zoekmachines. Eigenlijk wordt er een hele vraag in de zoekbalk gezet. Dit heeft als gevolg dat landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn op één zoekterm, niet meer goed gevonden worden. Er is dus een verandering in formulering, waardoor optimaliseren op één keywoord zijn waarde verliest.

Lokaal spraakgestuurd zoeken

Spraakgestuurd zoeken key moments

Zoekopdrachten op locatie worden erg belangrijk. Mensen die voice search gebruiken, gebruiken het vaak om winkels of producten dicht bij hen te vinden. Het is dus belangrijk dat een zoekmachine weet waar uw bedrijf of winkel gelegen is. Hiernaast is het belangrijk om goede reviews te hebben in de zoekmachines. Als er bijvoorbeeld een vraag komt als: ‘Wat is de best beoordeelde sushi restaurant in de buurt?’.

Voice search wordt eigenlijk op 4 momenten ingezet.

  • Om iets te weten te komen;
  • Om ergens naartoe te gaan (in de buurt);
  • Om iets te gaan doen;
  • Om iets te kopen (producten of diensten).

Dit zijn tevens ook zoektermen die erg in de groei zitten volgende Google Trends. Dit zijn vaak snelle korte zoekopdrachten om even wat te weten. Opvallend is dat voice search voornamelijk in de auto toegepast wordt. Dat verklaart deze 4 momenten.

Mobile first SEO 

Spraakgestuurd zoeken #1 op telefoon

Zoals wij al in meerdere artikelen hebben gezegd, mobiel wordt erg belangrijk. Wellicht wordt mobiel wel het belangrijkst. Voice search wordt voornamelijk toegepast op mobiel. Daarnaast wordt voice search voornamelijk toegepast onder het rijden. Niet iedereen heeft een laptop naast zich terwijl ze onderweg zijn, eigenlijk vrijwel niemand. Het is dus aannemelijk dat deze zoekopdrachten ook op telefoon worden uitgevoerd. Een slechte mobiele website zorgt er voor dat uw pagina niet gevonden wordt.

Uitspraak merknaam

Geslaagd voor de radio test?

Vragen die gesteld worden aan een virtuele assistent worden beantwoord door spraak. Als Google de informatie gebruikt die op uw pagina te vinden is, wordt u als soort bronvermelding daarbij vermeld. Ook laat Google een linkje zien waar de informatie vandaan komt. Een linkje naar uw site dus. Google antwoord dan bijvoorbeeld met: ‘Volgens (uw site) is ….’ of ‘Google vond deze informatie op (uw site)’.

Door het uitspreken van uw merk kan de awareness van uw merk toenemen. Maar is uw merknaam klaar om uitgesproken te worden door Google? Dit is een vraag die bedrijven zich moeten stellen. Uw merknaam moet wel uit te spreken zijn, anders refereert de klant de informatie niet met uw bedrijf.

Conclusie voice search SEO

Blijf concurrenten voor

Op de vraag of voice search SEO veranderd is het antwoord ja. Door toenemende voice search gaat SEO wat andere vormen aannemen. Belangrijk is het om uw concurrenten voor te blijven. Momenteel is het nog niet mogelijk om te zien met welke spraakgestuurde zoektermen uw site te vinden is. Google heeft deze feature al wel aangekondigd.


Door het veranderen van zoektermen wordt de context van de website dus erg belangrijk. Bedrijven moeten antwoord geven op vragen die bezoekers hebben, waardoor deze kunnen worden gebruikt door Google. Niet meer alleen op één keyword focussen.

Gebruikt u al voice search? Wat vindt u van de ontwikkelingen van voice search? Laat het ons weten!

Ook interessant:
  • 5 webdesign trends 2018 5 webdesign trends 2018 Voor webdesign trends 2018 blijft de nadruk op snelheid en optimalisatie. Door het groot gebruik op smartphones, zijn er echter wat nieuwe trends. De nad..
  • Voordelen- en nadelen online chat op website Voordelen- en nadelen online chat op w.. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan contact met bedrijven. Ze willen graag dat dit zo soepel mogelijk gebeurd. Het is de taak van het bedrijf erv..
  • Weer korte beschrijvingen in Google Weer korte beschrijvingen in Google Op 4 december 2017 hebben wij een artikel gepost over de beschrijvingen in Google. De zogenaamde meta-beschrijvingen zijn toen van 160 naar 320 karakters..
  • Social media strategie voor bedrijven Social media strategie voor bedrijven Een social media strategie is tegenwoordig een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Niet alleen vergroot het de zichtbaarheid van uw be..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. SEO
    5. Veranderd voice search SEO?
    Persoonlijk advies? 030 760 30 30
    Top