7
mrt
2019

8 tips hoe u zelf u eigen website kan verbeteren

Heeft u een website opgezet maar krijgt u amper bezoekers en staat u ergens op de derde pagina in Google? Wilt u meer verkeer naar uw website maar weet u niet hoe u dit het best aan kan pakken? Denkt u er wel eens aan om zelf website verbeteren? Dan is dit artikel speciaal voor u.

1. Richten op uw doelgroep

Inspelen op de wensen en behoeften van de doelgroep

Weet u al wat de doelgroep van uw website is? Dan kunt u na gaan denken over de wensen en behoeften van de doelgroep. Daar kan op ingespeeld worden om zo resultaat te behalen. Zo weet u wat u het best kunt aanbieden en wat juist niet. Als u niet weet wat uw doelgroep is kunt u hier achter komen door Google Analytics te gebruiken. Daar heeft u inzicht in de leeftijdscategorieën en het geslacht van de bezoekers op u website. Zo kunt u de website verbeteren. Over Google Analytics leest u later meer in dit artikel.

2. Een simpele homepage

Makkelijk en overzichtelijk uw website verbeteren

Een overzichtelijke homepage is dé stap om uw website te verbeteren. Op de homepage van uw website moet u overzichtelijk en duidelijk laten zien wat voor website het is. En ook wat voor producten/diensten het uw bedrijf levert. Zorg dat deze dingen makkelijk vindbaar zijn, bijvoorbeeld in een overzichtelijk menu. Zorg dat de belangrijkste onderwerpen in het menu staan. Probeer niet meer dan 7 onderwerpen in je menu te verwerken. Anders wordt het menu onoverzichtelijk terwijl de bedoeling van een menu juist het tegenovergestelde is. Dit is een makkelijke stap om vanuit daar de eigen website verbeteren. Zorg er ook voor dat je elke pagina voorziet van een Call To Action. Dit betekend dat de bezoeker op de pagina over gehaald word tot een specifieke handeling. Zoals een product bestellen of een offerte plaatsen. Dit is erg gunstig omdat dit natuurlijk het doel van u website is, dat de bezoekers actie ondernemen. Waar heb je anders je website voor. Dit kan je doen door een duidelijk kopje of formulier op de pagina’s te plaatsen.

3. Google Analytics

Makkelijke tool om eigen website te verbeteren

Google Analytics is een bekend programma om statistieken van een website te verzamelen. Je krijgt een beeld over de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Vanuit hier kunt u inspelen op de wensen en behoeften van de doelgroep. Ook kunt u de doelgroep bepalen door de gegevens die zijn verzameld. Ook zijn er nog andere alternatieven. Bijvoorbeeld via het online programma Hotjar. Hier kunt u ook inzicht krijgen in de bezoekers.

4. Een mobiel vriendelijke website

Controleer zelf of de website goed werkt op mobiel

Tegenwoordig wordt er meer op telefoons naar websites gezocht dan op computers. Daarom is het wel belangrijk dat de website ook goed werkt op een mobiele telefoon. De opmaak zou moeten worden aangepast aan het scherm van alle telefoons. De meeste CMS systemen doen dit automatisch voor u. Controleer daarom op uw telefoon of tablet of de website inderdaad goed werkt op mobiele apparaten. Deze website van Google is gratis te  gebruiken om te zien hoe u website eruit ziet op een mobiel apparaat. Typ de URL van u website in en u ziet binnen enkele seconden hoe u website eruit ziet op een mobiele telefoon vanaf u dekstop.

5. A/B testen

Websites met elkaar vergelijken

Een A/B-test is een vorm van onderzoek waarbij twee websites met elkaar worden vergeleken. Gebruikers worden ingedeeld in groepen, waarbij elke groep een andere versie van de website krijgt. De controlegroep, die de website te zien krijgt is de letter A en de ander is letter B. Door het gedrag van gebruikers in groepen te vergelijken kan worden bepaald welke opzet het beste doel bereikt. Dit is natuurlijk erg handig om te weten welke pagina u het best kunt gebruiken. Vanuit daar kunt u de eigen website verbeteren.

6. Maak/creëer een veel gestelde vragen pagina

Goede stap om uw website zelf te verbeteren

Dit kunnen veel bezoekers wel waarderen. U merkt het zelf ook. Als u een vraagt heeft maar u wilt niet gelijk mailen of bellen naar het bedrijf,kan er door de vragenlijst gescrold worden. Zo kan de klant makkelijker overgaan naar betaling of bestelling omdat hun vraag al beantwoord word op de website. Zo hoeft er niet meer gebeld of gemaild te worden. Als dit wel zou moeten zou de bezoeker misschien eerder afhaken.

7. Hou uw social media kanalen up-to-date

Steeds meer invloed in het algoritme van Google

Door middel van goed onderhouden social media kanalen kunt u meer verkeer genereren naar uw website. Social media kanalen hebben steeds meer invloed op het algoritme in Google. Ook is het handig om op uw website icoontjes te plaatsen naar de verschillende social media kanalen van uw bedrijf. Zo kunnen de bezoekers ook een kijkje nemen op uw Facebook pagina vanaf de website en andersom.

8. Hotjar

Meer inzicht door ‘heatmaps’

Hotjar is bijna hetzelfde als Google Analytics, alleen het gedrag van u bezoekers kan beter geanalyseerd worden. Door middel van zogeheten heatmaps is te zien hoe vaak er waar geklikt word op een pagina. Daardoor ziet u welke kopjes populair zijn en welke niet. De warmte kaarten geven een beeld van wat er op de webpagina’s gebeurd. Met behulp van kleuren op een schaal van rood naar blauw ziet u direct welke kopjes populair zijn en welke genegeerd worden. U kan ook zien hoe de muisbewegingen van de bezoekers zijn. Zo is er inzicht in eventuele problemen waar de bezoekers tegenaan lopen.

Onze hulp bij website verbeteren

Lukt het niet helemaal om zelf website verbeteren?

Komt u er alsnog niet helemaal uit en wilt u graag onze hulp? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen en wij helpen u graag met u eigen website verbeteren.

 

Ook interessant:
  • 7 tips voor het perfecte logo 7 tips voor het perfecte logo Een logo is het visitekaartje van uw bedrijf. Een goed logo is herkenbaar, veelzijdig en tijdloos. Het is de bedoeling dat uw logo precies uitstraalt waa..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. Webdesign
    5. 8 tips hoe u zelf u eigen websi..
    Persoonlijk advies? 030 760 30 30
    Top