25
jun
2019

Bestelproces van webshop optimaliseren

Wilt u uw de conversie verhogen van uw webshop? Kijk dan eens goed naar het bestelproces. Een ingewikkeld bestelproces zorgt ervoor dat klanten afhaken. Als het bestelproces te veel stappen, een lange laadtijd en te veel afleidingen heeft dan loopt u risico klanten kwijt te raken. U wilt natuurlijk dat klanten zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen bestellen en, het belangrijkste, kunnen afrekenen.

Betrouwbaarheid verhogen webshop

Maar welke stappen kunt u ondergaan om dit bestelproces te optimaliseren? Er zijn vele manieren om dit aan te pakken. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet waarmee u direct aan de slag kunt!

Maak het bestelproces…

…zo simpel mogelijk

Vaak haken bezoekers af doordat zij te veel stappen moeten doorlopen om een bestelling te plaatsen. Dit heeft gevolgen voor de conversie van uw webshop. Maak dit proces dan ook zo simpel mogelijk! Denk hierbij aan de volgende aspecten:

Het winkelmandje

Belangrijk onderdeel in het bestelproces

Direct producten toevoegen

Biedt de klant de kans aan om direct vanaf de homepagina producten toe te voegen, zonder door te klikken naar de productenpagina. Op deze manier hoeft de klant niet te veel stappen te maken en worden zij sneller naar de bestelpagina gestuurd.

Pop-up winkelmandje

Als de klant een product in het winkelmandje doet, zorg er dan voor dat de klant hier een melding van krijgt. Dit kan een pop-upmelding zijn of een drop-down menu zijn. Hieronder vindt u een voorbeeld van de Verfbutler:

Betrouwbare klantbeoordelingen webshop

Daarnaast wordt de klant nog verleid om een bijpassend product met korting te bestellen. Dit proces heet cross-selling. Op deze manier kunt u het orderbedrag verhogen. Een andere manier om de klant op de hoogte te stellen van het feit dat zij iets in hun winkelwagentje hebben gestopt, is om de klant direct door te sturen naar de winkelwagen.

Duidelijk bestelproces

Maakt het voor de klant zo duidelijk mogelijk

Optimaliseren voor mobiel

Aankopen worden steeds vaker via mobiel gedaan. Het is daarom cruciaal om uw webshop volledig af te stemmen op mobiel. Laat bijvoorbeeld het juiste toetsenbord zien, maak de knoppen duidelijk, maak de teksten goed leesbaar etc.

Guest check-out

Laat klanten zelf bepalen of zij een account willen aanmaken om af te rekenen. Als u dit verplicht maakt, dan ziet de klant dit als een drempel en verlaten zij wellicht uw webshop. Om dit te voorkomen kunt u de optie aanbieden om als gast verder af te rekenen.

Gegevens invullen

Maak de volgorde van de stappen duidelijk door een nummering aan de stappen toe te voegen. Klanten vinden het fijn als zij weten wat zij kunnen verwachten. Ze vinden het fijn om te weten hoeveel stappen zij moeten doorlopen tot aan de betaling te komen. Maak daarom het aantal stappen bovenin uw winkelmandje zichtbaar en toon de bevestiging als de bezoeker een stap heeft afgerond, dit kan bijvoorbeeld met een vinkje.

Het automatiseren genereren van de adresgegevens versnelt ook het bestelproces. Klanten slaan als het ware een stap over en gaan sneller door het bestelproces heen. Het is ook belangrijk dat u laat zien waarom de klant bepaalde gegevens moet achterlaten. Waarom moet een klant bijvoorbeeld een telefoonnummer invullen?

Duidelijke overzicht

De vragen van de klant die u ten alle tijden moet beantwoorden in het winkelmandje zijn:

  • Wat ga ik bestellen
  • Wat moet ik betalen
  • Wanneer heb ik mijn bestelling in huis

Het is belangrijk dat de antwoorden op deze vragen eenvoudig terug te vinden zijn in het winkelmandje. Zo voorkomt u dat klanten wegklikken van deze pagina om op zoek te gaan naar de levertijd en verzendkosten. Hieronder vindt u een voorbeeld van een duidelijk bestelproces.

Betrouwbare USP webshop

Bestelproces zonder afleidingen

Less is more

Zorg ervoor dat het bestelscherm zo min mogelijk knoppen en afleidingen bevat. Dit zorgt ervoor dat de klant minder snel geneigd is om weg te klikken. Bij het betaalscherm is het helemaal noodzakelijk om zo min mogelijk afleidingen te laten zien. Maar deze pagina zo simpel mogelijk en laat bijvoorbeeld het navigatiemenu en footer weg.

Als u gebruik maakt van een kortingscodeveld, zorg er dan voor dat deze niet enorm opvalt. Wij snappen dat u graag gebruik wilt maken van een kortingscodeveld voor klanten die een kortingscode hebben. Maar een kortingscodeveld kan voor andere potentiele klanten zonder code een trigger zijn om op zoek te gaan naar een kortingscode. Hierdoor verlaat de potentiele klant uw webshop en weet u niet of deze terug komt. Bol.com doet het op deze slimme manier:

Betrouwbare USP webshop

Vraag klanten om hun mening

De klant is koning toch?

De bezoeker staat centraal in uw webshop. Het is daarom van belang om het aankoopproces te blijven verbeteren. Waar gaat het mis? Wat missen klanten? Vraag klanten om feedback te geven over hun klantenreis. Door middel van enquêtes, klantinterviews of testpanels kunt u voortdurend blijven meten waar en waarom bezoekers uw webshop verlaten en zult u sneller oplossingen vinden om uw conversie te verhogen.

Ook interessant:
  • Goede product teksten schrijven Goede product teksten schrijven Het hebben van wervende productteksten kan doorslaggevend zijn voor het succes van uw webshop. Goede productteksten zijn teksten die uw doelgroep aanspre..
  • Bereik vergroten van LinkedIn pagina Bereik vergroten van LinkedIn pagina LinkedIn is een gratis social platform die zich specifiek richt op professionals en op het zakelijk netwerken. Als bedrijf is het dan ook interessant om ..
  • Webshop betrouwbaarder maken? Webshop betrouwbaarder maken? Het grootste gedeelte van Nederlandse consumenten koopt tegenwoordig hun producten online. Vaak bij webshops die al een grote naamsbekendheid en een goed..
    1. Website laten maken
    2. Over ons
    3. Nieuws
    4. Optimalisatie
    5. Bestelproces van webshop optima..
    Top