10
feb
2021

Zelf een landingspagina maken

Wil jij zelf een landingspagina maken? Dan wil je natuurlijk goed voorbereid beginnen. In dit artikel geven wij een antwoord op de vraag 'Wat is een landingspagina?'. Zelf een landingspagina bouwen? Wij geven je 9 handige tips waarmee jij zelf de perfecte landingspagina kan maken.

Zelf een landingspagina maken

Wat is een landingspagina?

Webpagina voor marketingdoeleinden

Voordat je zelf de perfecte landingspagina kan maken, moet je eerst weten wat een landingspagina precies inhoudt. Een goede landingspagina is een webpagina waar gericht traffic naartoe wordt gestuurd. Een perfecte landingspagina maken doe je vooral om leads te genereren met jouw marketingactiviteiten. Een landingspagina wordt vrijwel altijd gebruikt voor marketingdoeleinden. Het is meestal de laatste plek waar jouw doelgroep beland voordat zij overgaan tot een conversie.

Het is de bedoeling dat de bezoekers van een landingspagina een specifieke actie ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het maken van een aankoop zijn, maar ook het inschrijven voor een nieuwsbrief. De kracht van een landingspagina is dat de hele pagina in het teken staat van deze actie. Alles wat afleidt aan deze actie, hoort niet thuis op de landingspagina. Sommige landingspagina’s hebben zelfs geen navigatiebalk. Hiermee verwijder je onnodige uitgangen op de landingspagina en verklein je de kans op twijfelen. Daardoor ondernemen bezoekers nog eerder de actie die jij voor hen bedacht hebt.

Zelf een goede landingspagina bouwen

Zorg dat er mensen opkomen

Zelf een landingspagina maken? Een landingspagina is een webpagina waar je gericht traffic naartoe stuurt. Zonder traffic concerteerde je pagina sowieso niet. Gelukkig heb je voor een groot deel, zelf de controle over de traffic. Je kan mensen op je landingspagina laten komen door middel van:

  • Google Ads campagnes;
  • Banner advertenties;
  • E-mail campagnes;
  • Social media;
  • Links op een blog;
  • SEO: Organisch via Google.

Niet elke landingspagina staat in de navigatiebalk van je website. Wil je zelf meerdere landingspagina’s maken? De meeste staan dan niet in de navigatiebalk.

Wel is het slim om de best scorende landingspagina's in de footer van je website neer te zetten. Hierdoor krijgen deze een hogere beoordeling van Google, omdat de link naar deze pagina’s dan door Google te vinden is op de homepagina en al jouw andere webpagina’s.

Het is ook interessant om zoveel mogelijk content links naar je landingspagina’s te verzorgen. Dit kunnen content links zijn van je eigen website, maar ook van andere websites. Hoe meer links er naar jouw landingspagina zijn, des te hoger deze in Google zal verschijnen. Je gaat dan eigenlijk zelf linkbuilding doen.

Perfecte landingspagina maken

Maak het zo specifiek mogelijk

Een landingspagina is bedoeld voor een kleine, specifieke doelgroep. Hoe meer gefocust de context is op een pagina, hoe beter deze past bij de doelgroep. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om een conversie te maken.

Een tip die je hierbij kan helpen met het maken van een goede landingspagina, is de rule of one. Hierbij kies je een ‘x’ waarvoor je je landingspagina geoptimaliseerd. In dit geval kan de ‘x’ bijvoorbeeld zijn:

  • Doelgroep
  • Boodschap
  • Product
  • Advertentie

Hoe specifieker de landingspagina is, hoe beter deze zal presteren. Een voorbeeld van de rule of one is een landingspagina die gespecificeerd is op zwarte hoodies voor mannen. Deze pagina is veel specifieker dan een landingspagina met hoodies, dit is veel te breed. Een man die op zoek is naar een zwarte hoodie heeft namelijk geen interesse in een gele vrouwen hoodie.

Zelf een landingspagina maken

Hier heb je vast 9 handige tips

Hoe maak je een landingspagina? Het doel van een landingspagina is dat bezoekers een de actie ondernemen die jij hebt bedacht. Het is daarom belangrijk dat er wel alle informatie opstaat die een bezoeker nodig heeft, maar niet zoveel dat ze erdoor afgeleid raken.

Een perfecte landingspagina bevat weinig inhoud, maar de inhoud die erop staat, is wel duidelijk. Hieronder staan negen onderdelen die essentieel zijn voor een succesvolle landingspagina.

  • Pakkende titel: Bezoekers moeten door middel van een korte titel gelijk weten waar de pagina over gaat. Door gebruik te maken van een pakkende titel, zullen mensen eerder geneigd zijn de landingspagina aan te klikken. Triggers die hiermee kunnen helpen zijn bijvoorbeeld: laagste prijs, Op=Op, top vijf lijstjes etc.
  • SEO vriendelijke titel: De titel tag is belangrijk voor SEO. Een zoekmachine kan hiermee zien waar een pagina over gaat. Door een zoekterm vooraan in de titel te zetten, wordt de pagina relevanter voor zoekmachines. Ook zie je de getagde content vaak terug in de omschrijving van de zoekresultaten.
  • Korte, duidelijke beschrijving: Beschrijf kort waar de landingspagina over gaat. Overtuig de bezoekers tot het doen van een actie, door de unique selling points te benoemen.
  • De tekst moet makkelijk te scannen zijn. Zorg daarom voor duidelijke koppen en niet te lange zinnen. Zorg ook dat er niet te veel woorden op een regel staan. Het liefst zien we maximaal 12 woorden op een regel.
  • SEO vriendelijke beschrijving: Naast een duidelijke beschrijving is het belangrijk dat de beschrijving SEO technisch ook goed scoort. Dit doe je door keywords in koppen te plaatsen en teksten op basis van jouw keywords te optimaliseren. Zet de keywords in de eerste 100-150 woorden. Maak de tekst ongeveer 1000 woorden lang en gebruik naast keywords ook synoniemen op deze keywords.
  • Reviews: Reviews van andere klanten helpen om het vertrouwen bij bezoekers te winnen. Ook overtuigen reviews andere mensen, waardoor ze sneller overgaan tot actie. Door reviews met rich data in jouw landingspagina te verwerken kan je er ook voor zorgen dat Google die begrijpt. Google zal de gemiddelde beoordeling vervolgens bij jouw zoekresultaat opnemen.
  • Call to action: Een call to action roept een bezoeker op tot het maken van een actie. Dit is waar heel de landingspagina om draait. Zorg dat de call to action opvalt door ze een opvallende kleur te geven, of er een knop van te maken. Ook mag de call to action meerdere malen terugkomen op de pagina. Plaats in ieder geval de call to action ook boven de vouw van de webpagina.
  • Verwerk jij foto’s met mensen of beeldschermen in de landingspagina’s? Zorg ervoor dat mensen naar jouw call to actions kijken en het liefst ook wijzen. Daardoor kijkt jouw bezoeker ook eerder naar die call to action. Laat mensen nooit de pagina uitkijken. Gebruik je een beeldscherm in jouw pagina? Draai het scherm dan naar jouw call to action. Dan kijkt jouw bezoeker ook eerder naar die call to action.
  • Zorg ervoor dat de landingspagina op alle apparaten goed zichtbaar is: Tegenwoordig bekijken mensen een website steeds vaker vanaf een mobiel of tablet. Het is daarom belangrijk dat de landingspagina er op alle apparaten goed uitziet.

Zelf landingspagina maken

Ben je enthousiast geworden en wil je zelf een landingspagina maken? Waar wacht je nog op? Je kan eventueel een Wordpress landingspagina maken of een landingspagina laten maken door een websitebouwer. Heb jij al een website laten bouwen? Wellicht kan je dan via het beheersysteem zelf een landingspagina maken.

Landingspagina voorbeeld

Wil je een voorbeeld van een landingspagina bekijken? Wij doen dit werk al een tijdje. Inmiddels hebben wij meer dan 1000 landingspagina’s gemaakt. Bekijk onderstaande landingspagina voorbeeld. In dit voorbeeld hebben wij alle elementen van een goede landingspagina verwerkt.

Voorbeeld landingspagina

Ook interessant:
  • Zelf linkbuilding doen Zelf linkbuilding doen Zelf linkbuilding doen om jouw landingspagina’s hoger in Google te krijgen? Zelf linkbuilding doen is best simpel wanneer jij je aan een stappenpla..
  • Zelf een online bedrijf starten Zelf een online bedrijf starten Ga jij een eigen online bedrijf starten? Dan durf jij de stap te zetten. Super tof. Want, jij wordt directeur! Dat klinkt alleen al fantastisch. Dus waar..
  • Click en collect inrichten Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
  • Mijn bedrijf online zetten tijdens lockdown Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
  • Hulp bij online zetten winkel Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
  • Webshop met zoekfilters laten maken Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..
  1. Website laten maken
  2. Over ons
  3. Blog
  4. Optimalisatie
  5. Zelf een landingspagina maken
Top