1
mrt
2021

Wat is Google for Jobs?

Sinds 2017 is Google for Jobs live in Amerika. Na lang wachten is Google for Jobs sinds begin 2020 ook in Nederland actief. Dit was voor korte duur, want al snel werd het offline gehaald. In augustus 2020 lanceerde Google een persbericht. Google for jobs was vanaf dat moment eindelijk in Nederland te gebruiken!

Wat is Google for Jobs

Wat is Google for jobs? Google for Jobs is een nieuwe functie binnen Google die zich volledig richt op vacatures. Het is eigenlijk een soort jobboard. Werkzoekende kunnen sneller een baan vinden en werkgevers kunnen op het juiste moment zichtbaar worden bij de juiste mensen. Volgens Amerikaanse onderzoeken start maar liefst 73% van de werkzoekende met het zoeken van een baan op Google.

Wat is Google for jobs?

Widget bovenaan in Google

Google for Jobs lijkt een beetje op Google Shopping. De vacatures verschijnen namelijk als een widget bovenaan in de zoekresultaten. Als je op een vacature klikt wordt je naar een andere website gebracht, het jobboard van Google. Een groot voordeel van Google for Jobs, is dat het wordt weergegeven boven de organische zoekresultaten. Hierdoor krijgt je website een prominente plek in Google en valt hij nog meer op! Wat is Google for jobs? Bekijk deze video.

Voordelen Google for jobs

Gebruik onze 4 SEO tips

Google for Jobs geeft dus veel mogelijkheden. Google rankt de vacatures op basis van optimalisatie eisen. Met deze 4 SEO tips optimaliseer je jouw vacatures voor Google for Jobs en heb je op dit moment misschien geen dure wervingsbureaus nodig om nieuwe werknemers binnen te halen.

Hoe werkt Google for jobs?

Met Google for jobs snippets

Structured data hebben een belangrijke rol in de SEO wereld. Structured data is een HTML-code waardoor Google een site, of in dit geval een vacature, beter kan lezen en ook kan begrijpen. In dit geval gaat het om een Google for jobs snippet. Daarmee kom je hoger in de zoekresultaten. Snippets worden bijvoorbeeld gebruikt om review-sterren te tonen in de zoekresultaten, voor producten, voor blogartikelen en nu dus ook voor vacatures.

De volgende onderdelen zijn verplicht in de de Google for jobs snippet van je vacature:

  • De plaatsingsdatum van de vacature;
  • Een omschrijving van de vacature;
  • De organisatie: bedrijfsnaam van de werkgever;
  • De locatie van de vacature: het adres waar de kandidaat uiteindelijk komt te werken;
  • De functienaam: een pakkende titel waarop jouw kandidaat zal zoeken in Google;

De volgende onderdelen zijn aangeraden om toe te voegen:

  • Het salaris: geef een basissalaris op. Dit betreft een minimum en een maximum waarde;
  • Dienstverband: is het een fulltime, parttime of een tijdelijk dienstverband;
  • Het vacature ID: ook wel interne referentie genoemd. Dit is jouw eigen referentie voor de vacature;
  • De einddatum van het dienstverband.

Google for jobs snippet generator

Genereer Google for jobs snippet

Wil jij aan de slag met Google for jobs snippets? Gebruik onze gratis Google for jobs snippet generator. Je hoeft dan zelf niet te stuntelen met ingewikkelde HTML codes. Voeg jouw vacature toe in onze Google for jobs snippet generator en wij genereren een Google for jobs snippet.
Jobs snippet generator

Vacatures in Google for jobs snippet generator

Vacature optimaliseren voor Google for jobs

Maak vacatures zelf beter vindbaar

Wil jij onze Google jobs snippet generator gebruiken? Optimaliseer dan eerst jouw vacatures. Een Google for jobs snippet die gebaseerd is op een slecht geoptimaliseerde vacature zal namelijk niet op het juiste moment in Google for jobs getoond worden. Ga jij vacatures optimaliseren voor Google? Houd rekening met het volgende:

  • De functienaam moet aansluiten bij het zoekgedrag van je doelgroep. Het is cruciaal voor je vindbaarheid dat de functienaam specifiek en relevant is. Ook met een onderscheidende functietitel trekt jouw vacature meer de aandacht onder werkzoekenden.
  • Om ervoor te zorgen dat je blijft concurreren met de grote namen zoals Indeed en Vacaturebank moet je je vacatures blijven optimaliseren.
  • De eerste 5 a 25 regels van je vacatureomschrijving zijn van levensbelang. Deze regels worden namelijk in Google for jobs getoond. Met deze regels kan jij ervoor zorgen dat de werkzoekende eerder doorklikt naar jouw website.
  • Functieomschrijving: verwerk de belangrijkste zoekwoorden waar jouw vacature op gevonden moet worden ook goed in de functieomschrijving. Wij adviseren om daarin een zoekwoord dichtheid van zo’n 2 a 3% te hanteren.
  • Als een vacature verlopen is, is het belangrijk dat je deze van Google for Jobs verwijderd. Dat is eenvoudig door een geldig tot datum toe te voegen.
  • Merk je dat je vacature niet hoog genoeg rankt dan moet je de functienaam verder specificeren. In plaats van ‘Marketeer’ kun je de functienaam bijvoorbeeld veranderen naar ‘Junior Online Marketeer’. Deze aanpassingen kan je tevens doorvoeren in de functieomschrijving.
  • Lokale vindbaarheid: Houd ook rekening met de lokale vindbaarheid. Een loodgietersbedrijf in Groningen heeft natuurlijk niet veel aan een loodgieter in Maastricht. Verwerk de locatie daarom goed in de vacature omschrijving en eventueel ook in de functienaam.
  • Houdt trouwens ook rekening met de geldigheid van een vacature. Is de vacature vervuld of verlopen, zorg dan dat de juiste status wordt doorgegeven aan Google for jos. Google for jobs wilt natuurlijk geen vacatures tonen die niet openstaan.

SEO Google for Jobs

6 simpele regels

Alle SEO regels werken op Google for Jobs hetzelfde als op de zoekmachine van Google. Kort samengevat houd dat het volgende in:

  • Zorg er voor dat je relevante keywords in de functienaam hebt staan;
  • Laat deze keywords ook terugkomen in de omschrijving en meta tags op jouw vacaturepagina;
  • Door de functienaam te blijven optimaliseren zorg je ervoor de vacature up-to date blijft;
  • Het doorklikken op een vacature zorgt voor een hogere ranking in Google. Zorg er dus voor dat je een pakkende functienaam en omschrijving hebt die mensen triggerd om verder te lezen.
  • Tevens rankt Google je vacature hoger als mensen langer op je pagina blijven. Zorg dus voor een informatieve tekst met een tone of voice die de doelgroep aanspreekt.
  • Wil je weten waar jouw kandidaten op zoeken? Gebruik daarvoor de zoekwoordplanner binnen Google Ads.

Sitemap Google for Jobs

Plaats vacatures in je Sitemap

Zodra alles is ingesteld, is de laatste stap die je moet zetten het aanmaken van een sitemap voor Google for Jobs, met hierin alle actieve vacatures. Is een vacature vervuld? Haal hem dan ook uit de Sitemap. Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op een website. Waarschijnlijk heb je die al. Zoekmachines gebruiken dit om websites, of in dit geval vacatures, zo goed mogelijk te indexeren. Een sitemap zorgt ervoor dat Google je vacatures elke dag opnieuw indexeert. Vergeet niet de sitemap toe te voegen in Google Search Console en de prestaties ervan te controleren.

Resultaat Google for jobs

Grote vacaturesites hebben rechtszaken tegen Google for jobs aangespannen omdat zij overbodig dreigen te raken. Wanneer een bedrijf haar website goed geoptimaliseerd heeft, komen werkzoekenden namelijk rechtstreeks bij het bedrijf uit en niet via een reguliere vacaturesite. Grote vacaturesites verwijten aan Google dat zij veel marketingkosten maken om hoger in Google te verschijnen terwijl Google for jobs die kosten niet heeft.

Zoals eerder omschreven is Google for jobs in 2017 gelanceerd in Amerika. Diverse baan bemiddelaars werken inmiddels al jaren met Google for jobs. Uit onderzoek is gebleken dat een baan bemiddelaar gemiddeld 15% meer sollicitaties genereert dankzij Google for Jobs.

Het is voor jobboards dus erg interessant om te investeren in een zoekmachine vriendelijke vacaturesite en goed geoptimaliseerde vacatures. Het algoritme van Google for jobs kan door de grote hoeveelheid data die het doorkrijgt van jobboards de vacatures veel gerichter onderbrengen bij de werkzoekenden. Daardoor kunnen jobboards meer sollicitaties scoren dan zij voorheen altijd hebben gedaan.

Bovenaan komen met Google for jobs?

Wij helpen met optimaliseren

Neem snel contact op met Davy. Hij inventariseert jouw wensen, de huidige situatie en wat er nodig is om met Google for jobs aan de slag te gaan.

Ook interessant:
  • Hoe toon ik FAQ in Google? Hoe toon ik FAQ in Google? Wil jij je FAQ tonen in Google? Het kan met Google FAQ snippets. Iedereen wil goed presteren in Google. Om dit voor elkaar te krijgen moet je jezelf onde..
  • Veranderd voice search SEO? Veranderd voice search SEO? Voice search is een groeiende markt. Grote partijen steken veel geld in deze markt. In een periode van ongeveer één jaar zijn er al ve..
  • 5 Tips voor een natuurlijk linkprofiel 5 Tips voor een natuurlijk linkprofiel Als je hoger in de zoekmachines wilt komen, is een natuurlijk linkprofiel een vereiste. Backlinks zijn een belangrijke factor voor een linkprofiel. Alle ..
  • Click en collect inrichten Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
  • Mijn bedrijf online zetten tijdens lockdown Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
  • Hulp bij online zetten winkel Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
  • Webshop met zoekfilters laten maken Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..
  1. Website laten maken
  2. Over ons
  3. Blog
  4. SEO
  5. Wat is Google for Jobs?
Top